Friday 8 March 2013

Pisang Goreng Medan (Medan style fried banana)



This is one of many popular snack in Indonesia. We have many different type of banana, some for eating and some for cooking. For this particular fried banana we use pisang kepok, it is easily substituted with plantain, that is more available, do not use the over ripe banana, because they tend to get soft when they are fried. 

There are many ways of preparing fried banana and this is my version that is very common in Medan. The use of lime stone paste water is to make the batter crispier for  longer.


Hampir semua orang menyukai pisang goreng baik tua maupun muda. Enak dimakan kapan saja bisa untuk sarapan, bisa untuk snack sore sambil minum teh. 

Jadi teringat masa kanak-kanak saya di Pematang Siantar. Dulu hanya ada satu kolam renang di kota kecil saya ini. Ada warung tak jauh dari pintu masuk kolam, terkenal dengan pecal gilingnya, tapi lebih terkenal lagi dengan pisang gorengnya yang dipotong-potong dan disiram bumbu pecal. Rasanya masih terbayang....yummm sedaaap. 

Tidak perlu rocket science untuk membuat pisang goreng. Hampir semua orang bisa menyiapkan dan dan mempunyai versinya sendiri-sendiri baik cara menggoreng maupun bahan yang digunakan. Berikut ini adalah versi saya.



bahan-bahan -  ingredients 


1 sisir pisang kepok
1 bunch banana

minyak untuk menggoreng
oil for deep frying



untuk campuran tepung - for the batter

1 sdm air kapur
1 tbsp lime stone paste water ( substitute with 1 tsp soda bicarbonate)

150 gr tepung beras
150 gr rice flour

1 sdm gula
1 tbsp sugar

200 ml air 
200 ml water

1 sdt vanilli
1 tsp vanilla ekstract

1 sdt garam atau secukupnya
1 tsp salt or to taste





persiapan - preparation

Untuk adonan tepung, campur semua bahan sampai gula dan garam larut dan adonan halus tidak ada gumpalan, kurangi atau tambahi jumlah air sampai didapatkan kekentalan yang diiinginkan. Sisihkan
For the batter, mix well all ingredients until salt and sugar completely dissolve and smooth (no lumps), reduce or add the amount of water until you get the consistency of double cream (or as you want it). Set aside.

Belah atau potong pisang, sehingga berbentuk seperti kipas.
Cut the banana into 4-5 slice, keep the end attached and spread like a fan

Panaskan minyak goreng
Heat the oil 

Masukkan pisang kedalam tepung dan goreng dengan api sedang, sampai berwarna kekuningan atau matang.
Dip the banana into the batter and fry over medium heat until golden or cooked




No comments:

Post a Comment